Testamente vid samtidig död

Hej

Vi är gifta och har skrivit testamente med full äganderätt

Vad hände om vi båda två dör samtidigt?

Hur fördelas egendom mellan våra särkullsbarn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelser om arv och testamente finns i ärvdabalken (ÄB) som du hittar här.

Om ni båda skulle dö samtidigt kommer arvet att fördelas som om ni var och en var den som dog sist, ÄB 1:2. Detta innebär att ingen av er kommer att ärva den andra. Det testamente som ni har skrivit berör såvitt jag förstår endast ert inbördes arv och det kommer inte att ha någon verkan om ni skulle dö samtidigt.

Vid samtidigt dödsfall skulle bodelning först ske i enlighet med bestämmelserna i äktenskapsbalken (ÄktB) som du hittar här. Om inget annat testamente finns som berör andras rätt till arv så ärver era barn sin förälder, ÄB 2:1.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare