Testamenterad egendom finns inte kvar, vad händer då?

Hej! Min moster skrev på 90-talet ett testamente där hon testamenterade sin fastighet till mig, och övrig kvarlåtenskap till alla oss syskonbarn. Testamentet lyder: "Jag N.N., som saknar egna barn, förklarar härmed som min yttersta vilja och testamente att fastigheten ... skall tillfalla N.N. All min övriga kvarlåtenskap skall delas lika mellan mina nedan uppräknade syskonbarn: ...

Fastigheten såldes tio år senare. Inget nytt testamente har skrivits. Min moster har nu avlidit, vad gäller avseende den testamenterade fastigheten?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om inget annat kan uttolkas av testamentet så gäller att förordnandet om fastigheten är utan verkan eftersom fastigheten inte finns kvar (se 11 kap 1 § och 4 § ärvdabalken). Eventuellt kan du få egendom som trätt istället för fastigheten, men du kommer inte kunna ärva själva fastigheten.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare