Testamentes giltighet samt barns rätt till arv

Hej

Min pappa gick bort i februari. Vi är fyra syskon. Sedan drygt 15mån tillbaka finns det en flickvän, som cirka 10-12 mån tillbaka börjat flytta in till pappas hus. Sambon äger ett eget hus i samma by, som hon hyr ut sedan 6-8mån.

Sista 2mån låg pappa på sjukhus och väntade på lungtransplantation. Flickvännen var där nästan dagligen sista tiden, då vi barn bor 2-5h bort. Ca2v innan han gick bort, var han riktigt dålig o skulle få extra tung behandling, ringde han oss barn och ville försäkra sig om att flickvännen inte skulle hamna på gatan (?? Hon äger ju ett eget hus..??) och därför skulle skriva avtal/testamente som garanterade henne boende x antal år framåt. Ni får ert sen sa han. Pappa levde någon någon vecka till.

När vi nu roddat i det första visar det sig att senast skrivna testamentet (fr hans sista dagar/veckor) ger henne tomt o fastigheter på det. Och diverse lösöre mm mm. Han fick lugnande sista tiden och man undrar hur han var i knoppen. Fast testamentet är bevittnat etc.

I vilket fall, är det fullt möjligt att göra så här? Och vad har vi barn för rättigheter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Barns arvsrätt:

När en person avlider är det i första hand bröstarvingar (barn till den avlidne) som har rätt till att ärva. Arvet ska delas lika mellan alla barnen. Det barnet får i arv kallar man för arvslott. Detta framgår av 2 kap. 1 § ärvdabalken.

Barn kan förlora en viss del av sitt arv genom testamente, dock inte hela. Detta beror på att barn till en avliden alltid har rätt till sin laglott. Laglotten är halva arvslotten, alltså hälften av det egentliga arvet. Detta innebär att man som förälder endast kan testamentera bort sina barn till hälften. Detta följer av 7 kap. 1 § ärvdabalken. Skulle testamentet innebär att barnen inte får laglotten kan man som barn jämka testamentet inom sex månader från det att man fått ta del av det. Detta gör man antingen genom att göra anspråk gentemot personen som kvarlåtenskapen testamenterats till eller genom att väcka talan i tingsrätt. Se 7 kap 3 § ärvdabalken.

Testamente:

Ett testamente kan man upprätta om man vill fördela sitt arv på annat vis än vad som följer av den vanliga arvsordningen enligt lag. Ett testamente ska upprättas skriftligen, skrivas under av den som önskar testamentera samt bevittnas och underskrivas av två utomstående personer. Detta enligt 10 kap. 1 § ärvdabalken.

Ett testamente ska tolkas utifrån vad man tror att personen som upprättade testamentet ville, detta enligt 11 kap. 1 § ärvdabalken. Ett testamente kan ogiltigförklaras i det fall personen som upprättat det inte är "i sitt sinnes fulla bruk". Detta innebär att personen tillfälligt eller permanent har en psykisk störning. Har två vittnen skrivit under har dessa skrivit under att personen är i sitt sinnes fulla bruk och detta medför också att det blir svårare att bevisa att personen inte var det. Att det kan ogiltighetsförklaras framgår av 13 kap. 2 § ärvdabalken.

Att din far låg på sjukhus vid upprättandet och kort tid därpå avled kan vara anledning till ogiltighet beroende på hur hans mående var vid upprättandet. För att detta ska ske är det ni som arvingar som väcker en klandertalan senast 6 månader efter att ni fått ta del av testamentet till tingsrätt. Det är ni som väcker talan som har bevisbördan vilket innebär att det är ni som måste visa att er far inte var i sitt sinnes fulla bruk. Se 14 kap. 5 § ärvdabalken.

Sambos rätt till kvarlåtenskap:

Ett samboförhållande upphör bland annat när den ena sambon dör. Påkallar den efterlevande sambon då bodelning ska en sådan upprättas. En bodelning innebär att samborna delar lika på samboegendom, vilket är gemensamt bohag och gemensam bostad. Detta är bostad och möbler i bostad som är inköpt för gemensamt bruk. Det ska vara inköpt under tiden samboförhållandet löper och avsikten ska vara att egendomen ska vara gemensam. Är det inköpt under den tid man är sambos antar man att det är inköpt gemensamt oavsett om endast en part har betalt. Jag tolkar din fråga som att flickvännen flyttat in i din fars hus och hon kan då inte genom bodelning få rätt till bostaden, dock till visst bohag (möbler). Detta framgår av 2 - 8 §§ sambolagen.

Sammanfattning:

Ett testamente får upprättas och är giltigt i det fall formkraven är uppfyllda och i det fall personen varit i sitt sinnes fulla bruk. Ni som arvingar kan väcka en klandertalan hos tingsrätt om ni menar att testamentet bör vara ogiltigt, det är då ni som har bevisbördan. Skulle testamentet innebära att ni inte får ut den laglott ni är tillförsäkrade som barn kan ni också jämka testamentet. Att tänka på är också att flickvännen kan ha rätt till viss egendom genom sambobodelning, alltså vissa möbler i bostaden.

Hoppas att detta svar hjälpte dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare