Testamentes ogiltighet

Kvinna 88 år, dement och nästan blind gula fläcken. Avled för några dagar sedan. Bokföringsmannen kommer med ett testamente där allt är skrivet på honom. Detta handlar om miljontals kronor. Systern till kvinnan får inget, t.o.m. föräldragården där hon bor ingår. Mannen är inte släkt, har endast haft hand om hennes bokföring. Detta kan ju inte vara rätt. Kan man göra något?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Ett testamente är ett sätt för en person att kringgå de legala arvsreglerna och istället fördela sin kvarlåtenskap på ett annat sätt än enligt vanliga regler, vilket t ex blir aktuellt om man vill att en vän ska få ärva. Ett testamente anses normalt sett vara ett uttryck för testatorns (den avlidne) yttersta vilja, och ska tolkas på det ett som bäst överensstämmer med personens vilja.

Ett testamente kan enligt 13 kap. 3 § Ärvdabalken emellertid förklaras ogiltigt om en person har förmått testatorn att upprätta testamentet, och detta har skett genom att personen har utnyttjat dennes oförstånd, viljesvaghet eller beroende ställning. Demenssjukdom brukar allmänt sett anses vara en sådan sjukdom som gör att rättshandlingar kan förklaras ogiltiga. Det krävs dock att sjukdomen har inverkat på personens beslut, och att man alltså kan sluta sig till att hon inte hade testamenterat på det här sättet om hon varit fullt frisk.

Enligt 14 kap. 5 § så får en arvinge väcka klandertalan inom sex månader efter det att hon delgivits testamentet, vilket ska ha skett genom att hon får ta del av testamentshandlingen eller en kopia av denna.

Rådgivare