Testamentets förhållande till syskons arvsrätt

https://lagen.nu/1958:637#K7Hej,

Min mamma (avliden) var omgift med en man som fungerat som "min pappa" sen jag var 13 år. Idag är det bara jag och "min pappa" som finns kvar i livet. Min mamma, syster och min biologiska pappa är avlidna. "Min pappas" önskan är att jag ska ärva, inte hans biologiska syskon som fortfarande finns i livet.

1. Hur ska man smidigast gå tillväga?

2. Hur ska vi göra så att jag blir "närmast anhörig", så att jag blir kontaktad om någon olycka händer?

3. Kan man underlätta det juridiska genom att han adopterar mig?

"min pappa" har funnit i mitt liv i 53 år

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag ska försöka besvara dina frågor så tydligt som möjligt. För att kunna besvara dina frågor måste jag först gå igenom grunderna för arvsrätten.

Släktingars arvsrätt
Reglerna om arv finns framförallt i Ärvdabalken. I Ärvdabalkens 2 kap finns reglerna om släktingars arvsrätt.

Som utgångspunkt ärver den avlidnes bröstarvingar lika delar, vilket utgörs av dennes barn eller om de inte är i livet, barnbarn och så vidare. Om det inte finns några bröstarvingar ärver den avlidnes föräldrar och är inte dom i livet delar den avlidnes syskon på arvet istället.

Som jag förstår din fråga har "din pappa" inga barn och om inte hans föräldrar är i livet är det hans syskon som är först i arvsordningen.

Testamente
Ett sätt för "din pappa" att undvika att hans syskon ska ärva honom är att skriva ett testamente där det står att du ska ärva honom.

Det finns vissa begränsningar i hur mycket som kan testamenteras bort. Bland annat finns det ett laglottsskydd i Ärvdabalken 7 kap 1 § som ger bröstarvingar rätt till halva sin arvslott. Det innebär att bröstarvingar alltid kan begära ut hälften av det den skulle ha fått enligt Ärvdabalkens 2 kap som jag beskrev ovan. Om det finns en efterlevande make eller maka finns det vissa regler som skyddar den också.

Av den informationen du gett förstår jag din situation som att det inte finns några bröstarvingar eller en efterlevande make och därför går det att testamentera bort sin egendom till dig. Hans syskon kan inte begära att få ta del av egendomen om det finns ett testamente.

Vuxenadoption
Det finns möjligheter att ansöka om adoption även som vuxen. Reglerna om adoption finns i Föräldrabalken 4 kap. Det är tingsrätten som tar beslutet om adoption. Prövningen i frågan ska ske i den domstol där adoptanten har sin hemvist, vilket innebär där den som vill adoptera bor. Domstolen prövar sedan om adoptionen är lämplig. Tillstånd till adoption ges bara om det är till fördel för barnet och att den som vill adoptera har uppfostrat barnet eller vill uppfostra eller att det med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns en särskild anledning till adoption. Däremot kan en adoption inte tillåtas om någon sida har getts eller utlovats ersättning för att genomföra adoptionen.

De rättsliga konsekvenserna av adoptionen är att ett adopterat barn likställs med ett biologiskt barn och därför skulle du anses som bröstarvinge till "din pappa".

Sammanfattning
Enligt Ärvdabalken går det att testamentera bort sin egendomen utan att ens syskon har rätt att begära en del av egendomen. Därför kan "din pappa" testamentera hela sin egendom till dig. Det går att ansöka om adoption men jag är mig tveksam om det är nödvändigt i ditt fall, om det inte finns andra anledningar till att du skulle vilja att "din pappa" även ses som din pappa rättsligt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare