Testamentsförordnande till vittnes make och formkrav för nödtestamente

Jag och min familj har mist en mycket god vän sedan 8 år sedan han har blivit som en familjemedlem.Han har en dotter men har inte haft någon kontakt med henne sedan hon var ca 13 år inte fått ett kort inte sett sina barnbarn.Ibörjan av året fick han en strok vi var där och hjälpte stöttade dottern kom upp på boendet där han vistades tog en guldkedja och gick hem min man ringde henne det slutade med att hon gick tillbaka med den.Efter det har hon inte hört av sig hon har haft vårat telenr.Vi flyttade vännen till ett boende närmare oss .Nu såg han fram emot att flytta men tyvärr blev det inte långvaret han blev sämre hamnade på sjukhus var på boendet några få dagar Han berättade då för oss vad han ville han var för sjuk att skriva testamente han ville inte att han dotter skulle få något ville inte att hon skulle gå på hans begravning eftersom dom inte haft någon kontakt han vill att min man skulle få allt efter honom.Jag och min dotter bevittnade hans handskrift.Han gick bort den 18/8 vi gick till begravningsbyrån dom sa att det inte var juridisk bindande stämmer det nu får ju hans dotter allt vilket han inte ville Kan vi inte göra något? Vi mår så dåligt av detta.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att ett testamente ska vara giltigt ska det bevittnas av två samtidigt närvarande vittnen (se 10 kap. 1 § Ärvdabalken). Däremot är ett testamentsförordnande till ett vittne eller någon av vittnets närstående inte giltigt (se 10 kap. 4 § andra stycket). Testamentsförordnandet till din make är därför inte giltigt och begravningsbyrån har sannolikt rätt i sitt påstående.

Utifrån informationen i din fråga tolkar jag det dock som att den avlidne, på sin dödsbädd, själv skrivit ett testamente för hand. Det skulle i sådana fall kunna nå upp till formkraven för ett holografiskt testamente/nödtestamente ( se 10 kap. 3 §). För att ett sådant testamente ska vara giltigt krävs att testatorn (din avlidne vän) ansett sig vara i livsfara och att han då egenhändigt upprättat och signerat sin vilja angående kvarlåtenskapen. Bevittnande är inte nödvändigt för ett nödtestamentes giltighet.

För att med säkerhet säga om testamentet kan ses som ett nödtestamente behöver vi en än mer detaljerad berättelse om hur testamentet upprättades. Du är varmt välkommen att boka ett möte med vår Juristbyrå så kan de hjälpa dig att driva saken vidare.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare