Testamentstagare avlider före testatorn

Hej.

Jag är 47 år och ensamstående utan barn. Jag tänker testamentera min kvarlåtenskap till en yngre kvinna som jag lärt känna det senaste två åren. Vi har blivit mycket goda vänner och jag tycker så mycket om henne. Det är en kvinna som nu är lyckligt gift, hon har en 10-årig dotter men hennes make är ej fadern utan det är min väns ex-sambo.

Frågan:

Vad händer med mitt testamente om jag testamenterat allt till min vän och hon sen utan min vetskap , gud förbjude, avlider? Vart går då min kvarlåtenskap?

Jag tänker om vi förlorar kontakten i framtiden, annars vet jag ju om ett eventuellt dödsfall och kan ändra testamentet utefter det.

Går det till mina föräldrar igen? min bror? Vad händer?

undrar

SH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Testamentstagare avlider före testatorn

Om kvinnan (testamentstagaren) du (testatorn) testamenterar till avlider före dig kommer hon uppenbarligen inte kunna tilldelas arvet. Hur arvet vid denna situation ska fördelas regleras av 11 kapitel 6 § Ärvdabalken (ÄB). Av denna paragraf framgår huvudregeln att testamentet som berör en redan avliden person inte kan verkställas till den delen. Det finns dock ett undantag i paragrafen om att avkomlingar kan träda i testamentstagarens ställe men bara om testamentstagaren också är arvinge till testatorn. Som jag tolkar din fråga är du och kvinnan inte släkt och hennes barn kan därmed inte vara dina arvingar. Hennes barn kommer därför inte träda in i hennes ställe. Undantaget blir därmed inte tillämpligt utan huvudregeln om att testamentet inte kan verkställas står fast.

Konsekvensen av att ett testamente inte kan verkställas blir i första hand att andra testamentstagares andelar ökas, detta framgår av 11 kapitel 7 § ÄB. Finns det inte andra testamentstagare, om testamentet föreskriver endast att en person ska ärva kvarlåtenskap, kommer arvet att fördelas enligt den legala arvsordningen.

Den legala arvsordningen

Detta är den arvsordning som är lagstadgad och framgår av 2 kapitel ÄB. Det enda sättet att ändra arvsordningen är genom upprättande av ett testamente. Finns det ett testamente men detta inte kan verkställas kommer arvet fördelas som att det inte hade funnits ett testamente.

Barn till den avlidne utgör den första arvsklassen och är dem som i första hand ärver, se 2 kapitel 1 § ÄB. Du skriver i frågan att du inte har några barn. Detta innebär att det inte finns några arvingar i första arvsklassen, arvet kommer därmed gå vidare till den andra arvsklassen.

Den andra arvsklassen består av dina föräldrar, se 2 kapitel 2 § ÄB. Föräldrarna tilldelas då hälften var av kvarlåtenskapen. Om någon av föräldrarna är avliden kommer dina syskon att dela på den förälderns del av arvet. Som jag förstår din fråga har du en bror. Din bror ärver alltså endast om någon, eller båda, av föräldrarna är avlidna. Lever föräldrarna är det dessa som ärver i första hand.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare