Tidsspann inom vilket sambo måste lämna den gemensamma bostaden

Min sambo och jag har gjort slut och vi ska flytta ifrån varandra. Hon äger lägenheten och jag ska flytta så fort som möjligt säger hon. Men jag har läst att jag har 3 månader på mig att flytta, stämmer det? Var kan jag vända mig juridiskt om hon ändå vill att jag ska flytta tidigare? Eller om hon byter lås eller forslar bort mina grejer? Kan man få skadestånd om jag måste flytta tidigare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Bodelningen görs med utgångspunkt för när förhållandet upphör och när en av sambona framställer ansökan om bodelning, vilket ska göras inom ett år från det att förhållandet har upphört 8 § Sambolag (2003:376), SamL, se https://lagen.nu/2003:376 Ett samboförhållande upphör när någon av er gifter er, när en flyttar ut eller avlider, 2 § SamL. Så fram tills nu om ni inte har ansökt om bodelning och båda bor kvar i bostaden så anses ni enligt lagen fortfarande vara sambor.

Sambor kan avtala om att bodelning inte ska ge genom ett samboavtal, vilket går före lagen 9 § SamL.

Om inget annat har bestämts så får en domstol avgöra och lämna ett tillfälligt beslut om vem som ska få bo kvar i den gemensamma bostaden tills vidare, ett sådant beslut kan överklagas och omprövas av domstolen, 28 § SamL. Frågan om rätten att bo kvar i bostaden väcks hos en tingsrätt som har rätt att pröva bodelningsfrågor, 30 § SamL. Om domstolen har lämnat beslut om vem som har rätt att bo kvar i bostaden ska den andra genast lämna bostaden, 31 § SamL.

Sammanfattningsvis så finns det ingen lagstadgad frist på när du måste lämna lägenheten om det inte är så att ni hos domstol ansöker om bodelning och de meddelar ett beslut att det är hon som har rätt till lägenheten, eller om det sedan tidigare finns ett upprättat samboavtal där ni båda har skrivit under som stadgar att den parten som inte får behålla lägenheten ska flytta ut inom 3 månader, så finns det ingen frist om att du måste flytta ut inom 3 månader.

Hoppas att du ha fått svar på din fråga!

Ophelia WigströmRådgivare