FrågaKÖPRÄTTÖvrigt05/09/2017

Tillämpliga lagrum vid hyra av maskin

Hej. Om jag som aktiebolag beställer en tidsbegänsad hyra av en maskin. Innan maskinen kommer till mig avbeställer jag denna. Vilken lag gäller?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inga direkt tillämplig lagstiftning vad gäller hyra av lös sak när två näringsidkare handlar med varandra. Istället är det ert avtal som i första hand avgör hur en uppsägning av avtalet ska gå till. Om det inte går att utläsa ur ert avtal vad som händer vid avbeställning kan man i andra hand göra analogier från bl.a. köplagen. Generellt bygger avtalsrätten (som även köplagen är grundad på) att man inte kan komma ur ett avtal utan att det finns skälig anledning därtill samt utan att en sådan uppsägning får konsekvenser.

Alltså: Kolla i ditt avtal vad som sägs om ångerrätt och uppsägning - det är i första hand avgörande. I andra hand kan det tänkas att köplagens regler om hävning går att tillämpa. Då måste du kunna invända en hävningsgrund (vilket informationen i frågan inte antyder).

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare