FrågaAVTALSRÄTTGåva30/05/2017

Tolkning av villkor i gåvobrev

Har fått en fastighet, egendom i gåva av min mor. Har sedan gift mig. I gåvobrevet står: Egendomen skall hos gåvotagaren utgöra enskild egendom likväl som avkastningen därav o skall ej heller kunna bli föremål för bodelning enl sambolagen eller övertaganderätt enl annan lagstiftning.

Vad gäller vid ev skilsmässa.

Delas gåvan???

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

I ditt gåvobrev står följande:
"Egendomen skall hos gåvotagaren utgöra enskild egendom likväl som avkastningen därav o skall ej heller kunna bli föremål för bodelning enl sambolagen eller övertaganderätt enl annan lagstiftning."

Det ser ut som att din mamma har skapat ett heltäckande skydd för dig i gåvobrevet.

När ett äktenskap upphör pga. exempelvis skilsmässa så är huvudregeln att makarnas gemensamma giftorättsgods ska fördelas lika mellan dem. Enskild egendom ska inte fördelas eller vara med i bodelningen överhuvudtaget.

Din mamma har skrivit i gåvobrevet att egendomen (fastighetn/gåvan) ska anses vara enskild gendom. Det här betyder att gåvan inte kommer att fördelas lika mellan dig och din make. Din mamma har även skrivit att ifall du säljer gåvan och får en vinst så ska inte heller vinsten delas lika. Även vinsten ska vara enskild egendom.

I gåvobrevet står det "skall ej heller kunna bli föremål för bodelning enl sambolagen eller övertaganderätt enl annan lagstiftning". Det här betyder att gåvan inte ska kunna delas lika mellan dig och din partner, oavsett om du är sambo eller gift. Det här skyddet gäller i båda fallen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare