Trafikskadeersättning vid påkörning

Hej!

För drygt fyra dagar sen blev jag påkörd av en bil på ett obevakat övergångsställe. Det var kvällstid och mörkt ute, men lampor var närvarande och jag hade reflexer på skorna. Jag joggade MOT övergångsstället för att strax innan sänka min fart drastiskt(gående hastighet). Bilen kom från en rondell och stannade inte vilket jag förmoda att den skulle göra och krockade med mig. Bilföraren stannade och klev av och det fanns vittnen. Min jacka och mina byxor slets upp och jag fick ett rejält skrapsår samt svullnad på knäet. Min fot skadades också och jag haltar någorlunda. Är jag berättigad till skadestånd? Hur tar jag mig till om så är fallet? Polis och ambulans var på plats.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har rätt till ersättning enligt trafikskadelagen https://lagen.nu/1975:1410

Både dina personskador och skador på dina kläder (sakskador) ersätts enligt 11 §.

Ersättningen betalas av den obligatoriska trafikförsäkringen och det du behöver göra är att kontakta det försäkringsbolag där bilen som körde på dig är försäkrad.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare