Turordning vid uppsägning?

Hej.

Arbetsgivaren är skyldig att iaktta turordningsreglerna (22 § LAS) vid uppsägning på grund av arbetsbrist. Reglerna säger i princip att det är arbetstiden som är avgörande och att det är "först in, först ut" som gäller. Det finns några undantag från turordningsreglerna. Bland annat har en arbetsgivare med färre än 10 anställda rätt att undanta två arbetstagare från turordningslistan (22 § 2 st LAS).

Du kan och får sålunda säga upp någon av de övriga två arbetstagarna.

min fråga är då, eftersom jag inte har råd att avskeda de andra två som du nämnde , 1 av dom får jag stöd från arbetsförmedlingen och den andra är min egen fru, kan jag inte undkomma först in först ut då jag har mindre än 10 anställda och ha rätt till att avskeda personen i fråga

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är korrekt. Svaret var otydligt i det avseendet. Du kan säga upp den personen istället.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare