Turordningsreglerna LAS

Hej

Jag undrar hur vi ska räkna anställningstid för "timanställda" vid uppsägningar p.g.a. arbetsbrist? Jag inser nu att anställningsavtalet betraktas som ett tillsvidareavtal enligt LAS och kollektivavtal (Byggavtalet), trots att det handlar om en yngre person som jobbar strötimmar på lov och helger.

Ska hela anställningstiden räknas som anställningstid i turordningslistan? Eller ska man ta hänsyn till hur många timmar han har jobbat? Var hittar jag i så fall stöd för det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om turordning finns i 22§ LAS. Där framgår att turordningen bestäms den sammanlagda anställningstid som arbetstagaren haft hos arbetsgivaren. Det vill säga "sist in först ut". Skulle två arbetstagare ha lika lång anställningstid så har den som är äldst företräde.

Om din arbetsgivare har högst tio anställda får denne undanta två arbetstagare från turordningsreglerna. De två arbetstagarna ska då vara av särskild betydelse för verksamhetens fortgång. Denna bedömning görs av arbetsgivaren.

Är din arbetsplats däremot bundet av ett kollektivavtal där turordning vid uppsägning av arbetsbrist regleras så är det de som gäller före LAS. Således bör du kolla upp vad som står i Byggavtalet angående turordningsreglerna. Skulle det vara svårtolkat så kan du alltid vända dig till din fackförening om vad som gäller.

Med vänliga hälsningar,

Nelly CornetegRådgivare