Tvång att ta ut sammanhängande semester?

Hej!

jag har en fråga angående semester.

I sommar tänkte jag ta ut 8veckor ledighet i föräldradagar för jag har så mycket sparat. och då var min tanke att bara ta två veckor av min semester, resten tänkte jag spara.

Nu har jag hört att du måste vara ledig minst 3-4veckor sammanhängande men har det någon betydelse om det är föräldradagar eller semesterdagar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till semester så är huvudregeln att du har rätt till fyra veckors sammanhängande semester, detta innebär dock inte att så måste ske utan kommer du och din arbetsgivare överens om något annat så är det upp till er. Det är dock så att din arbetsgivare har sista ordet i frågan och vill denne att du ska ha semester fyra veckar sammanhängande så gäller det. Om din arbetsgivare är bunden av ett kollektivavtal så kan det finnas andra regler, men det jag rekommenderar dig att göra är att höra med din arbetsgivare hur denne ställer sig till din önskan om att spara semesterdagarna och sedan utgå från det.

Hoppas svaret var till hjälp och lycka till!

Julia StenslundRådgivare