FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/11/2017

Tvinga syskon till umgänge

Hej.

Jag undrar om man kan tvinga ett syskon till umgänge. Syskonet är 8 år och den andra är 16?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har fattat din fråga rätt så undrar du om man kan tvinga ett syskon att umgås med ett annat.

Lagstiftningen lyfter framförallt barns rätt till umgänge med en förälder. Det finns således inget stöd för att tvinga ett barn till umgänge med ett annat barn. Umgängesrätt är ett behov som ska tillgodoses ofta utifrån barnets bästa. Man kan aldrig tvinga ett barn att umgås med någon om detta är emot dennes vilja. Som vårdnadshavare har man dock en skyldighet att möjliggöra umgänge med människor som står barnet nära, t.ex ett syskon. Det finns dock ingen möjlighet för vårdnadshavaren att tvinga det ena barnet att umgås med det andra.

Hoppas att du fick svar på din fråga, om inte får du gärna lämna en kommentar nedan.

Med vänlig hälsning,

Samuel LindbladRådgivare