Tvingas att ta ut obetald semester

Hej! har fått besked på att stället där jag jobbar skall hålla stängt 3 veckor i sommmar, blev anställd i maj så har alltså ingen betald semester i år. Nu påstår dem att dem ej planerat några jobb till mig och en annan som inte heller har någon semester och menar på att vi blir tvungna att ta ut obetald semester dem 3 veckorna, blir inte riktigt klok på vad lagen säger men detta kan ju inte stämma..

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det inte står annat i kollektivavtal gäller semesterlagen

Enligt 8 § semesterlagen får en arbetstagare avstå från rätt till semesterledighet som inte är förenad med semesterlön. Alltså om du inte har intjänat någon betald semesterlön.

Avståendet kan ske vid vilken tidpunkt som helst innan den obetalda semesterledigheten har lagts ut. Därefter får arbetstagaren normalt inte längre ensidigt avstå från ledigheten. Det saknar alltså betydelse om avstående sker sedan rättigheten har aktualiserats, exempelvis i samband med semesterplaneringen, eller om avstående sker i ett tidigare skede, då arbetstagaren anställs.

Slutsatsen blir att du alltså inte kan tvingas att ta ut obetald semesterledighet.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare