Undanta belånad motorcykel från bodelning

Vid en skilsmässa och inför en bodelning så har jag en motorcykel som min man vill ha med i bodelningen. Den här motorcykeln tog jag ett blancolån för att köpa (jag står själv på lånet) så lånet är ju inte knutet till cykeln egentligen.

Gäller ändå samma sak med denna, som med en motorcykel som jag köper med lån, där cykeln är knuten till lånet? Eller ses denna som att den är kontantbetald och därför ska "delas"/ena köper ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning i anledning av äktenskapsskillnad finns i äktenskapsbalken (ÄktB). I en bodelning ingår allt giftorättsgods, vilket är all egendom som inte är någon av makarnas enskilda egendom (10 kap. 1 § ÄktB, 7 kap. 1 § ÄktB).

Vad som räknas som enskild egendom

För att egendom ska vara enskild krävs att ni antingen har avtalat om att egendomen ska vara enskild genom ett äktenskapsförord, eller att du har fått egendomen som gåva eller genom arv med förbehåll om att egendomen ska vara enskild (7 kap. 2 § ÄktB). Vem som står som ägare för viss egendom har ingen betydelse för om egendomen utgör giftorättsgods. I vissa fall kan egendom trots att den inte uppfyller kraven för att vara enskild egendom undantas från bodelning. Det är fallet om det är egendom som den ena maken haft uteslutande för personligt bruk och egendom undantas i skälig omfattning (10 kap. 2 § ÄktB). Vad som är skälig omfattning är inte helt klart, men det beror till viss del på makarnas ekonomiska ställning. Det är dock troligt att en motorcykel har ett för högt värde för att kunna undantas.

Skuldtäckning vid bodelning

Vid en bodelning är det nettogiftorättsgodset som ska delas. Det innebär att vardera makes skulder först ska dras från i första hand mot deras respektive tillgångar innan giftorättsgodset läggs samman (11 kap. 2 § första stycket ÄktB). Har du lån kommer alltså dessa att avräknas från din del av giftorättsgodset. Det spelar ingen roll om lånet är kopplat till motorcykeln eller inte då alla skulder dras av från tillgångarna. Det som kan hindra att dra av skulder från giftorättsgodset är om en skuld har en koppling till viss enskild egendom, i så fall ska skulden i första hand dras av från den enskilda egendomen som skulden hör till (11 kap. 2 § andra stycket).

Lottläggning

Efter bodelningen sker en lottläggning där det bestäms vem av makarna som ska få vilken egendom. En utgångspunkt vid lottläggningen är att vardera maken ska få den egendom han äger på sin lott (11 kap. 7 § ÄktB). Den make som äger mest andel av giftorättsgodset kan behöva köpa ut den andre maken eller ge ifrån sig egendom till denne för att det ska täcka hela den andre makens andel av giftorättsgodset (11 kap. 9 § första stycket ÄktB). Det innebär att du i första hand ska få egendom som du äger och därmed ska få motorcykeln vid lottläggningen.

Sammanfattningsvis

Förmodligen kan motorcykeln inte undantas från bodelningen då inte utgör enskild egendom och inte heller kan undantas som personlig egendom då den är av ett högre värde. Motorcykeln ska alltså tas upp i bodelningen. Lånet för motorcykeln får dock räknas av från din del av giftorättsgodset. Vid lottläggningen har du rätt att i första hand få egendomen som du äger från giftorättsgodset och därmed även motorcykeln.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare