Under skilsmässa, kan min make gömma pengar från mig?

Vi skall skilja oss.

hur vet jag att min man har tagit med alla sina konton/fonder/kapitalförsäkringar, med mera?

hur kan jag se till att få veta vad som finns och hur mycket som finns?

kan han "gömma" pengar i en kapitalförvaltning med barnen som förmånstagare för att jag inte skall få del av de pengarna?

TACKSAM för hjälp!

Anna

Lawline svarar

Hejsan!

Jag utgår från att ni inte har någon sorts äktenskapsförord. När ni inte har det så är alla ägodelar ni har giftorättsgods och detta ska delas lika. Ännu ett undantag är om det är enskild egendom. Kapital i sparkonton brukar inte kunna vara enskild egendom och är oftast inte enskild egendom vilket betyder att fonder, kapitalförsäkringar, aktier m.m. är giftorättsgods.

Vid en bodelning så ska utgångspunkten vara från det datumet då talan om äktenskapsskillnad väcktes, oftast är det när papprena skickas in till tingsrätten, äktenskapsbalken 9 kap 2 § 1st.

Äktenskapsbalken 9 kap 3 § stadgar att medan bodelningen sker ska varje make redovisa för sin egendom och och lämna uppgifter som kan vara av betydelse. Det betyder att din man ska redovisa för alla fonder och sparkonton som han har till förfogande och som du har rätt till.

Om du är orolig över att han kommer att spendera dessa pengar kan rätten lägga kapitalet under särskild förvaltning tills dess att bodelningen har gjorts, äktenskapsbalken 9 kap 8 §.

När det gäller kapitalförvaltningen och att gömma pengar så kan han inte göra detta eftersom du är vårdnadshavare till barnen och du har rätt till kapitalet lika mycket som honom.

Jag hoppas jag har kunnat göra så du känner dig lite säkrare i din situation. Om du behöver ytterligare hjälp kan du gärna kontakta en av våra jurister genom att boka tid här.

Allt gott!

Binh TranRådgivare