FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll12/02/2018

Underhåll vid gemensam vårdnad

Hej!

Jag har en son på 15 år som nu ska gå på gymnasie på annan ort, vilket kostar pengar. Han har en far som aldrig är speciellt villig att betala för honom, men nu har jag fått honom att gå med att betala hälften av sonens skolgång. Det har han sagt ja till via sms, så det finns i skrift. Men, om nu sonens pappa ändå inte betalar? Hur gör jag då? Jag kan inte betala själv, det har jag inte råd med. Ska jag få honom att skriva på ett avtal innan sonen flyttar och kan jag sedan kräva honom på pengarna om han inte betalar?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

När det gäller regler om underhåll så regleras det i föräldrabalken.

Vid gemensam vårdnad av barnen så ska båda vårdnadshavarna hjälpa till att betala för underhåll för barnet. I det här fallet precis som du säger så har du alltså rätt att kräva betalning från din sons pappa för sonens skolgång. Hur stor summa som ska betalas kan antingen vara utefter vad ni har kommit fram till sinsemellan eller efter vad domstolen har slagit fast i en dom. Som jag uppfattar det så har ni inte varit i domstol utan endast kommit överens om ett belopp. För att du ska ha möjlighet att kunna kräva pengar från pappan och vara säker på att han betalar kan det dock vara bra att få summan fastslagen i domstol. Det här kan dock ta en stund och kommer även kosta lite pengar att driva en process. Är du dock osäker på huruvida han kommer betala eller inte kan det ändå vara ett alternativ att väga in.

Har du en dom från tingsrätten kan du nämligen sedan kräva ut summan från kronofogdemyndigheten. I de fall din sons pappa inte betalar kan du alltså begära ett betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten. Det betyder att du skickar in en ansökan om att kronfogden ska driva in pengarna åt dig. Tills sist om det inte finns några pengar kommer kronfogden att utmäta någon egendom som motsvarar det värde som han är skyldig dig för underhållet. På så sätt är du säker på att du kommer få hjälp med att betala din sons skolgång.

Hur stor summa som domstolen bestämmer ska utgå till dig kommer dock att bedömas utifrån kriterier som barnets ålder, vilka tillgångar som vårdnadshavaren har samt vad som krävs för att försörja barnet på ett "vanligt" sätt. Det betyder att den summan som domstolen kommer fram till ska betalas kanske inte motsvarar vad ni kommit överens om. Men då har du i alla fall en säkerhet genom att du alltid kommer att få ut minst den summan istället för att inte få ut några pengar alls.

Är du osäker skulle jag därför rekommendera att du får ett beslut på underhållet som du sedan kan vända dig till kronofogden med ifall betalning skulle utebli.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia GustafssonRådgivare