FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll20/05/2018

Underhåll mellan makar

Hej

Min make lever helt och hållet på mig och utnyttjar mig ekonomiskt. Jag får arbeta minst 150 % för att det ska gå ihop ekonomiskt. Han bidrar inte med en endaste krona till hushållet. Vi har två barn som bor hemma som är 15 och 17 år gamla. Inte ens till dem bidrar han. Han har ut knappt 10000 i pension. Jag står för hyra, mat, kläder, bil, bensin etc. Jag har nu fått nog och lämnat in papper till skilsmässa. Är det verkligen meningen i ett äktenskap att jag helt och hållet ska försörja min make? Han bidrar inte ens till hushållsgöromål. Om jag säger att han ska flytta ska jag då hjälpa honom ekonomiskt? Han har lurat mig genom att undanhålla papper från banken så att jag även fick en betalningsanmärkning. Jag har verkligen inte lust att betala mer för honom. Hur blir jag fri?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Makars ekonomiska förhållanden regleras i 6 kap äktenskapsbalken, lagen hittar du här.

Makarna ska, var och en efter sin förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses (6 kap 1 §). Om det är så att den ena makens inkomst inte är tillräcklig för att täcka dennes personliga behov får den andra maken skjuta till pengar (6 kap 2 §). Att den ena maken betalar mer än den andra maken behöver inte vara något problem, men om du upplever att din make helt förbiser sin underhållsskyldighet kan du väcka talan i domstol för att få honom att betala (6 kap 5 §).

Skulle det vara så att ni skiljer er så ska varje make som huvudregler stå för sina egen försörjning (6 kap 7 §). I undantagsfall kan dock underhållsbidrag aktualiseras, antingen under en övergångstid eller under en längre tid. Bedömningen sker utefter vad som är skäligt med hänsyn till den betalande makens förmåga samt övriga omständigheter (6 kap 7 § andra och tredje stycket).

Nu har ni också gemensamma barn och barnens underhållsskyldighet regleras i 7 kap föräldrabalken, se här. Föräldrar ska ansvara för barnets underhåll efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (7 kap 1 §) I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga och alltså är din make skyldig att även gällande barnen stå för deras underhåll.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare