FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/05/2018

Underhållsplikt 21 åring som läser gymnasieutbildning

Hej,

Jag är en 21 årig kille och bor fotfarande hemma hos min mamma. Jag själv studerar heltid på gymnasiet och får CSN drygt 1000 kr och min storebror jobbar. Vi två, har tidigare kommit överens med mamman att betala för vissa grejer hemma, som exempelvis mat varje månad. Jag står själv för allt annat. Men, problemet är att hon nu vill att vi inte längre ska bo kvar hemma hos henne då hon tycker/föreslår att hennes nybilvande sambo ska ta ett större utrymme hemma och på så sätt få oss "underordnade" dvs att endast hon får bestämma och inte vi. Han betalar ingenting hemma, medans vi två gör det varje månad. Hon jobbar ju också, till att även ett extra jobb vid sidan om.

Hon ska nu ha också ett bröllop och vill nu att vi ska gå ditt, alltså delta. Men vi vill inte det, då vi inte känner varken hennes smbo, och hans familj. Hon har ju hotat oss med att i fall vi inte deltar i hennes bröllop, ska få packa våra grejer och gå därfifrån. Jag vet inte vad jag ska göra och heller inte hur jag ska påverka situationen.

Jag skulle uppskatta er hjälp,

Tack om ni kunde svara :)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så är din mamma motvillig till att ha dig i huset och hotar med att kasta ut dig och din bror.

Föräldrabalken (FB) reglerar frågan om förälders underhållsskyldighet. Se lagen här

Av 7 kap. 1§ 2 stycke säger att underhållsskyldigheten upphör vid 18 års ålder. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år.

I ditt fall går du en gymnasieutbildning men du har fyllt tjugoett år, vilket din bror också har. Det finns alltså ingen tvingande lag som säger att er mamma har underhållsskyldighet.

Mitt tips är att vända er till socialstyrelsen och tala om er situation för dem, så kan de kanske hjälpa er med underhållet.

Lycka till!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare