FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/01/2018

Underhållsskyldighet

Hej !

Är en ensamstående mamma till två flickor, 8 och 11 år. Barnen bor hos mig på heltid sedan över 1,5 år tillbaka. Deras pappa betalar underhåll via försäkringskassan. Han vägrar att hjälpa till med något ytterligare. Finns det något jag kan göra för att ev få mer ersättning av honom? Han är välbetald. Var ska jag vända mig? Hur fungerar det?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Föräldrars skyldighet till underhåll regleras i föräldrabalken (FB).

Föräldrar är underhållsskyldiga för sina barn efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov men även med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga (FB 7 kap 1 §). Underhållsskyldigheten kan fullgöras antingen genom att barnet är varaktigt bosatt hos föräldern eller genom att betala underhållsbidrag om barnet varaktigt bor endast med den andra föräldern (FB 7 kap 2 §).

Underhållsbidrag är ett belopp som bestämts individuellt, och som fastställs genom avtal eller dom. Om föräldrarna inte kommer överens om underhållsbidrag kan den förälder barnet bor hos istället ansöka om underhållsstöd från Försäkringskassan. Underhållsstöd går alltså via Försäkringskassan och är ett fast belopp som Försäkringskassan betalar ut varje månad till den förälder som barnet bor hos stadigvarande och den andra föräldern ska sedan betala tillbaka antingen hela eller delar av summan till Försäkringskassan. Eftersom underhållsbidraget är individuellt bestämt efter barnets kostnader och föräldrarnas inkomster medan underhållsstödet är ett fast belopp är underhållsbidrag ofta större än underhållsstöd.

I första hand ska föräldrarna själva komma överens om hur mycket underhållsbidrag den förälder som inte bor med barnet ska betala till den som bor med barnet för att kostnader som mat, boende och fritidsintressen ska täckas. Om föräldrarna inte kan komma överens så kan man vända sig till kommunen för att få hjälp att komma överens i så kallade samarbetssamtal. Om problemet är att räkna ut underhållsbidragets storlek kan även Försäkringskassans handläggare hjälpa till med detta via ett webbmöte, se här.

Om det trots allt inte är möjligt att komma överens är ett annat alternativ att väcka talan vid domstol för att där fastställa underhållsbidraget.

I ditt fall kan du alltså försöka avtala med barnens pappa om underhållsbidrag, om ni inte kan komma överens kan du vända dig till kommunen för att genom samarbetssamtal försöka komma överens. Om ni ändå inte kan komma överens är ett annat alternativ som ovan nämnt att vända sig till tingsrätten.

Hoppas att detta gav svar på dig fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare