Uppehållstillstånd på grund av anknytning

Hej!

En Afghansk pojke 19 år som fått avslag på sin asylprocess undrar om han kan gifta sig med sin flickvän och därigenom få stanna i sverige ?

Kan de gifta sig i sverige ?

Måste han ha pass ? han har inget pass o heller inget godkänt ID-handling som ambassaden kräver för att få pass utfärdat av afghanska ambassaden. Om de gifter sig här får han stanna i sverige ?

Vänligen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller fråga om uppehållstillstånd är utlänningslagen (2005:716) tillämplig. Enligt 5:1 p. 1 UtL har man som huvudregel rätt till uppehållstillstånd som make eller sambo till någon som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige. Ett undantag från detta är dock om man ingått ett äktenskap eller samboförhållande i uteslutande syfte för att ena personen ska kunna få uppehållstillstånd (5:17a 2 st. 2 p. UtL). Uppehållstillstånd kan därför vägras om Migrationsverket bedömer att det är ett skenäktenskap.

I övrigt finns det ett krav att hindersprövning till Skatteverket måste ske innan äktenskap kan ingås enligt 3 kap. 1 § äktenskapsbalken (1987:230). Skatteverket kräver att man kan uppvisa pass.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare