Uppehållstillstånd pga anknytning

Hej! Jag har läst lite på olika forum att under tiden man väntar på uppehållltillstånd anknytning till att flytta till familjemedlem så går det inte för min man att besöka Sverige under tiden detta behandlas, vilket kan ta som högst 2 år enligt Migrationsverket. Det gjorde att ansökan om visum ger avslag direkt under väntetiden. Men har jag som svensk medborgare och gift med honom rätt att åka ner till hans hemland under detta behandlas utan att det påverkar avslag m.m?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Precis som du nämner i din fråga skall uppehållstillståndet vara klart innan inresan till Sverige. Utlänningslagen kan du hitta här och jag råder dig att kolla i 5e kapitlet angående uppehållstillstånd om du ville veta mer. Vad jag kan hitta finns det ingenting i lagstiftningen som hindrar dig från att åka ned till din man i ditt hemland. Det krävs ju bland annat att du för att din man skall få uppehållstillstånd pga anknytning att du är bosatt i Sverige eller iallafall avser att bosätta dig i Sverige och är svensk medborgare. Du är varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se ifall du har ytterligare frågor.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare