Upphovrätt sammanfattningar

Hej!

Jag vill starta en verksamhet som kommer sälja sammanfattningar av kurslitteratur, Är det tillåtet att sammanfatta böcker och sedan sälja sammanfattningarna eller inkräktar det på upphovsrätten? Sammanfattningarna kommer helt och hållet att vara skrivna med egna ord, inte cut and paste.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till LawLine med din fråga!

Som du själv är inne på beror detta helt på hur du väljer att framställa dina sammanfattningar. Grundregeln är att det är verkets form som skyddas av upphovsrätten, inte innehållet. På samma sätt som när någon skriver en uppsats måste du ju referera din information till ett verk, eller om du skriver rakt av så måste du citera (se: 22 § Lag om upphovsrätt)

Jag tycker att de uttryckte det bra på skolverket (se citat nedan)

"Upphovsätten skyddar formen, inte innehållet. Du har rätt att använda idéer från till exempel en bok, men du får inte plagiera eller skriva av boken, utan måste uttrycka idén på ditt eget sätt. Du har rätt att, på ditt eget vis, skriva en roman om en flicka med flätor som bor ensam i ett hus, men du har inte rätt att plagiera Astrid Lindgrens böcker om Pippi Långstrump."

Alltså, så länge du inte plagierar utan med dina egna ord endast sammanfattar verket inskränker du inte upphovsrätten. Du kan även erhålla egen upphovsrätt för dina sammanfattningar (se Lag om upphovsrätt)

Hoppas detta besvarar din fråga!

Hälsningar,

Josefine JohanssonRådgivare