Upphovsrätt för inlägg på sociala medier

Hej. Är hobbyförfattare och sitter nu och jobbar med en bok som jag kommer att ge ut i egen regi. Jag har en huvudperson som är en komplex kille och jag har hittat en karl i ett forum på Facebook som är perfekt förlaga. Han skriver en del inlägg som är så verklighetsfrämmande att de skulle passa perfekt i min bok. Är det lagligt att jag "kopierar" dessa och lägger dem som repliker till min huvudperson? De har inget gemensamt i övrigt, inga likheter alls, förutom dessa uttalanden då som kommer att anpassas något.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga gäller upphovsrätt. Det är ett immaterialrättsligt skydd som uppstår formlöst, alltså utan någon slags registrering. Frågan om ifall upphovsrätt föreligger bedöms av en domstol och man kan alltså inte med 100 % säkerhet konstatera att ett verk är skyddat av upphovsrätt innan det har varit föremål för rättslig prövning. Enligt 1 § upphovsrättslagen uppstår upphovsrätt för litterära och konstnärliga verk. Ett inlägg på Facebook kan mycket väl klassas som ett litterärt verk. Enligt rättspraxis från EU-domstolen ska ett verk ha en viss originalitet för att kunna skyddas av upphovsrätt, det ska ha verkshöjd. Av din fråga framstår det som att inläggen har en viss originalitet och inte är vad man stöter på i allra första taget. Det är underlag för att hävda att inläggen troligtvis är upphovsrättsligt skyddade.

Ifall du kopierar upphovsrättsligt skyddat material utan tillstånd från upphovsmannen, gör du dig skyldig till ett intrång som kan bestraffas med böter eller dylikt. Regler om ersättningsskyldighet finner du i 7 kap upphovsrättslagen.

Upphovsrätt föreligger inte för idéer eller ett särskilt stildrag. Det innebär att ifall du endast tar inspiration från tankarna och skrivsättet utan att kopiera de rakt av är risken för intrång liten. Dock gör det ingen skillnad att din huvudperson inte har någon annan koppling till upphovsmannen, att kopiera hans inlägg är likväl intrång.

Mitt råd till dig är antingen att du anpassar inläggen så pass att det inte finns någon direkt överensstämmelse mellan dem och det du skriver i din bok. Du kan ju även naturligtvis kontakta personen som skrivit inläggen och be om tillåtelse att använda hans Facebook-inlägg i din bok. På så sätt är du fri från risken att göra dig skyldig till intrång och du slipper anpassa inläggen allt för mycket. Upphovsrättsligt skydd gäller ju bara för bruk som inte har samtyckts till på förhand.

Jag hoppas att mitt svar har rett ut dina bekymmer och önskar dig lycka till med boken!

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare