Upphovsrätt i anställningsförhållanden

Upphovsrätt. Jag har under 15 år arbetat som journalist på en tidning. Nu är jag uppsagd. AG hävdar att jag inte har någon rätt till de bilder jag tagit i tjänsten. Jag är i anställningsavtalet anställd som journalist, inte fotograf som är ett annat yrke. Läste på Bildombudsmannen att det kan vara så att jag har rätt till mina bilder, trots att de är tagna i tjänsten då jag inte är anställd som fotograf. Finns det någon chans till delad upphovsrätt eller dylikt?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som gäller angående upphovsrätt i anställningsförhållanden samt om du har rätt till dina bilder som du tagit i tjänsten. Regler om upphovsrätt finns i lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk.

Vad gäller angående upphovsrätt i anställningsförhållanden?
Inledningsvis kan sägas att fotografier skyddas av upphovsrätten enligt 49 a § lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Utgångspunkten är att den som tagit fotografiet också har rätt till bilden. Det kan finnas delad upphovsrätt om två eller flera tillsammans skapar något på ett sådant sätt att det inte går att åtskilja vem som har bidragit med vad. Det innebär att just gällande fotografier är det rätt svårt att få delad upphovsrätt eftersom att det är en person som tar bilden.

Det råder dock osäkerhet kring vad som gäller med upphovsrätt i anställningsförhållanden. Problemet ligger i att avgränsa vilken rätt som ska anses ha övergått på arbetsgivaren genom själva anställningsförhållandet och vilken som eventuellt behållits av upphovsmannen (fotografen). Anledningen till osäkerheten är att det inte finns någon lag som reglerar detta och det saknas rättsfall på området. Endast i de situationer arbetsgivare och anställd har reglerat upphovsrätten i avtal (till exempel anställningsavtalet) kan man med viss säkerhet veta vad som gäller.

Det finns en "tumregel" som vunnit viss uppslutning i den rättsvetenskapliga diskussionen och den lyder: Arbetsgivaren får inom sitt verksamhetsområde och för sin normala verksamhet utnyttja sådana verk som tillkommer som ett resultat av tjänsteåligganden och särskilda åligganden gentemot arbetsgivaren.

Har du rätt till dina bilder tagna i tjänsten?
Det blir nog svårt att få till delad upphovsrätt eftersom det verkar som att du tagit bilderna själv, så antingen är det du som har rätt till bilderna eller arbetsgivaren.

Om du och din arbetsgivare kommit överens och slutit ett avtal om vem som har rätt till bilderna är det avtalet som gäller. Har ni inte kommit överens om vem som har rätt till bilderna finns det tyvärr ingen lag att stödja sig på och det går därför inte med säkerhet att säga vad som gäller.

Om man ska gå efter "tumregeln" i ditt fall så skulle din arbetsgivare ha rätt till allt som ingår i den normala journalistverksamheten. Det borde vara de material du insamlat och framställt för offentliggörande i tidningen. Är det istället så att fotografering inte ingick i ditt arbete utan det vad något du gjorde vid sidan av borde utgångspunkten vara att du som fotograf har rätt till bilden.

Mitt svar på din fråga är alltså att det kan finnas en chans att du har upphovsrätt till bilderna men det råder stor osäkerhet på området så det går inte att ge ett exakt svar. Om du behöver ytterligare råd skulle jag rekommendera våran telefonrådgivning.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare