Upphovsrätt till frågor i ett sällskapsspel

Hej kära Lawline! Jag har en fråga angående sällskapsspel, i synnerhet frågespel. Hur är det med upphovsrätten på själva frågorna? Säg till exempel att jag gör en blogg som handlar om ett visst ämne. Varje vecka skriver jag en faktafråga på webben. Gör jag övertramp i upphovsrätten om jag tar frågan från ett sällskapsspel, och skulle jag göra övertramp i "katalogrätten" om jag genomgående skulle använda frågorna från samma spel? Eller skulle det räcka med att jag formulerade om frågan? Eller behövs det inte? Vissa frågor är ju i princip omöjliga att formulera om; T.ex. "Vilket år grundades IKEA?".

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den grundläggande förutsättningen för att ett verk ska kunna skyddas av upphovsrätt är att det uppfyller kravet på verkshöjd. Detta innebär att det krävs en grad av kreativitet och att det kan sägas utgöra "upphovsmannens egen intellektuella skapelse". Detta framgår av kravet på att ett verk ska vara litterärt eller konstnärligt enligt 1 § i upphovsrättslagen. Att en fråga och ett svar i ett sällskapsspel skulle uppfylla kravet på verkshöjd är högst osannolikt. Att ställa en fråga och ge ett svar om befintlig fakta kan knappast sägas utgöra ett konstnärligt eller litterärt verk. Således är själva frågorna och svaren förmodligen inte skyddade av upphovsrätt och dessa bör kunna användas även av andra. Däremot skulle det möjligen kunna utgöra upphovsrättsintrång att kopiera andra delar av ett sällskapsspels utformning, till exempel dess estetiska utformning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare