Upphovsrätt till låtar

Vi är ett band som skrivit ett antal låtar tillsammans. Nu drar sig sångaren ur och vill dra tillbaka alla texterna för att vi andra inte ska få lov att använda dem i fortsättningen. Vår fråga är då om det är så att hon kan göra såhär eller om vi andra har rätt att använda dem?

Lawline svarar

Hej! Först och främst, stort tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Vad är problemet?

Ur frågan tolkar jag det som att en av medlemmarna i bandet vill hädanefter förbjuda övriga bandmedlemmar att använda de gemensamt skapade låtarna. Detta är en upphovsrättslig fråga som regleras i lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL). Låtar omfattas av upphovsrätten (1 kap. 1 § 1 st 3 p URL).

Vad är upphovsrätt och hur uppstår den?

Upphovsrätt innebär att den eller de som har skapat ett verk, som uppfyller vissa kriterier, har ensamrätt till verket. Upphovsrätt uppstår utan registrering, om förutsättningarna för sådant skydd är uppfyllda. Den som har skapat ett konstnärligt verk, i detta fall låtarna, har upphovsrätt till verket (1 kap. 1 § 1 st 3 p URL). För att låtarna ska omfattas av ett upphovsrättsligt skydd krävs det att de uppnår verkshöjd. Detta innebär att låtarna uppvisar ett visst mått av originalitet och är skapade av upphovsmannen/upphovsmännen självständigt. Som hjälpnorm vid verkshöjdsbedömningen används dubbelskapandekriteriumet, vilket innebär att låtarna i fråga endast kan erhålla skydd om de har en sådan självständighet och originalitet att det finns en minimal risk för att två personer, oberoende av varandra, skulle kunna skapa låtar som i väldigt hög grad liknar de aktuella låtarna. Om dessa kriterier är uppfyllda skyddas låtarna av upphovsrätten.

Vem tillfaller upphovsrätten?

Den som har skapat ett verk har upphovsrätten (1 kap. 1 § URL). Om ett verk har två eller flera upphovsmän, som i ert fall, vilkas bidrag inte utgör självständiga verk, tillkommer upphovsrätten dem gemensamt (1 kap. 6 § URL).

Vad innebär detta för er?

Eftersom även ni övriga bandmedlemmar har upphovsrätt till låtarna gör ni inget intrång i upphovsrätten. Detta innebär att sångaren inte kan förbjuda er att använda låtarna. Ett undantag från detta skulle vara om sångarens insatser skulle utgöra självständiga verk. Ett annat undantag skulle vara om ni skulle ha avtalat om situationen i ett tidigare skede. Baserat på informationen i er fråga indikerar allt om att det är fritt fram för er att fortsätta använda låtarna.

Hoppas svaret varit till er hjälp, annars är ni varmt välkomna att höra av er till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare