Upphovsrätt till logotyp skapad som anställd

Hej!

Jag har tidigare jobbat på ett litet företag och det är även jag som har ritat logotypen för företaget. Nu några år senare har jag valt att sluta på företaget men de fortsätter att använda loggan. Det finns inga skriftliga bestämmer på hur de får använda loggan och jag känner just nu att jag inte vill att de använder den längre. Jag har originalbilden och alla på företaget vet om att jag har ritat den, även många av kunderna till företaget vet om det, och jag har den även i en portfolio med arbeten som jag har gjort... jag anser då att det är tydligt att jag har gjort den. (bevis) Vad kan jag göra i detta här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga är av upphovsrättslig karaktär varför reglerna i upphovsrättslagen (URL) är tillämpliga. Jag kommer i mitt svar att utgå från att din logotyp uppnår det som kallas verkshöjd och att den därför är skyddad enligt upphovsrättslagen.

Den som skapar verket har upphovsrätten

Huvudregeln är att det är den som skapat ett litterärt eller konstnärligt verk som har upphovsrätten (1 § URL). Enligt huvudregeln är det således du som har upphovsrätten till logotypen. Det krävs att ett verk uppnår verkshöjd för att det ska få upphovsrättsligt skydd. Jag kommer dock inte gå närmre in på vad verkshöjd innebär utan antar att logotypen uppnår kraven.

Som upphovsman har du dels en ekonomisk ensamrätt (2 § URL), dels en ideell rätt (3 § URL). Den ekonomiska rätten ger dig en ensamrätt att framställa exemplar av verket eller att göra det tillgängligt för allmänheten. Den ideella rätten ger dig en rätt att anges som upphovsman och rätt att verket inte används i ett sammanhang som är kränkande. Det går att överlåta den ekonomiska rätten helt eller i delar, men inte den ideella rätten (27 § URL).

Rätten till verk skapade i anställningen regleras oftast i anställningsavtalet

Vem som får rätten till ett upphovsrättsligt skyddat verk som skapats inom anställningen och hur verket får användas regleras oftast i antingen anställningsavtal eller kollektivavtal. Det vanligaste är att äganderätten till allt upphovsrättsligt skyddat material går över till arbetsgivaren. Om frågan inte har reglerats i avtal mellan dig och arbetsgivaren är det i grund och botten du som har upphovsrätt till logotypen.

Tumregeln innebär att arbetsgivaren ändå kan använda logotypen

Även om du har upphovsrätt till logotypen finns det ändock vissa fall då arbetsgivaren kan ha rätt att använda den. I svensk rätt har utarbetats den s.k. tumregeln. Tumregeln finns inte lagfäst utan är vad som kallas en allmän rättsprincip. Tumregeln innebär att arbetsgivaren får inom sitt verksamhetsområde och för sin normala verksamhet använda sådana verk som tillkommit som ett resultat av tjänsteåligganden och särskilda åtaganden gentemot denne. Arbetsgivarens rätt avser utnyttjanden för de ändamål som kan förutses när verket tillkommer. I den mån verket måste ändras för att ändamålet med dess tillkomst i tjänsten ska uppnås är ändringen tillåten.

För dig innebär detta att om du skapat logotypen inom tjänsten och det var förutsägbart när den skapades vad den skulle användas till får din tidigare arbetsgivare använda logotypen för det ändamålet. De får även ändra i logotypen i den mån det behövs för att den ska kunna användas, men får inte göra större ändringar eller överlåta rätten till logotypen.

Mitt råd till dig är att du först och främst kontrollerar ditt anställningsavtal och ev. kollektivavtal du hade när du arbetade på arbetsplatsen. Reglerar inte det något om upphovsrätten får du ta ställning till om det skapats inom tjänsten på det vis att tumregeln kan vara tillämplig och du därav inte kan hindra din f.d. arbetsgivare att använda logotypen.

Om du däremot anser att den inte skapats på så vis att tumregeln är tillämplig är det bästa du kan göra att komma överens med din f.d. arbetsgivare. För att undvika en utdragen och kostsam rättsprocess kanske ni kan komma överens om ersättning till dig för att de utnyttjar logotypen. Även om de kan ha rätt att utnyttja logotypen har du ändå en ideell rätt (att bli namngiven), vilken inte kan överlåtas.

Sista alternativet är att gå med tvisten till domstol. Innan du väljer detta steget bör du dock vara medveten om att en process i domstol är både tidskrävande och kostsam. För det fallet rekommenderar jag att du kontaktar en jurist som kan företräda dig. Jag kan varmt rekommendera att du för det ändamålet bokar tid med någon av våra duktiga jurister hos Lawline.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare