Upphovsrätt till sällskapsspel

Hej! Jag funderar lite smått på att göra ett sällskapsspel men är osäker på copyright osv pga liknande av annat spel. Min tanke har grundat sig i att originalspelet är riktigt kul, men utvecklingsbart. Så min tanke är att göra något liknande men mer avancerat. Typ. Men det ska innehålla andra element och saker man gör, men att dom som spelat spelet som inspirerat mig kanske känner igen det.

Jag förstår att grafik, spelfigurer och liknande är skyddat och det är jag ändå inte intresserad av utan det är mer själva spelide'n som jag undrar över. Tex är det lagligt att göra ett monopol men kalla det något annat men ha gator man köper och bygga hus därpå osv? Kan man byta namn på gatorna från Ringvägen till dykarvägen istället och klara sig?

Jag är inte intresserad av att göra ett nytt monopol, men det spelet känner flesta till så då är det enklare att förklara :)

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Detta låter verkligen som en intressant idé!

Om jag har förstått dig rätt så tänker du dig någon form av brädspel. Copyright kallas på svenska för upphovsrätt och är det som blir relevant i ditt fall.

Reglerna om upphovsrätt finns i lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (förkortad URL) som du hittar här.

Upphovsrätt är ett formlöst skydd (det behövs alltså ingen registrering) som tillfaller skaparen som då får rätt att hindra andra från att kopiera eller på annat sätt använda det verk hen skapat (URL 1 §). Begreppet verk är brett inom juridiken och innefattar allt från tavlor till statyer och musikstycken. Användningen måste också ske på ett sätt som gör skapelsen tillgänglig för allmänheten genom att det exempelvis visas för en stor publik (URL 2 §). En skapare av en staty kan exempelvis inte hindra någon som kopierar hens staty och har den själv hemma då verket på detta sätt inte blir tillgängligt för allmänheten. Skaparen skulle inte heller kunna hindra kopieraren från att ge sin kopia av statyn till några av hens närstående då verket inte heller här skulle kunna anses ha gjorts tillgängligt för allmänheten.

Men vad som helst kan inte heller skyddas. För att något ska få upphovsrätt så måste det uppfylla ett antal krav:

• Det måste vara ett litterärt eller konstnärligt verk

• Det måste ha konkret utformning, en idé kan alltså inte få upphovsrätt

• Det måste ha verkshöjd vilket innebär att det ska vara originellt och skilja sig från sådant som finns sedan tidigare.

Utifrån det jag skrivit så ser du att en spelidé varken är ett litterärt eller konstnärligt verk och dessutom inte har konkret utformning, det är ju bara en idé. Idéen kan därför inte skyddas genom upphovsrätt och du kan exempelvis själv göra ett spel som liknar eller är baserat på monopol.

Däremot kan man tänka sig att ett spelbräde och eventuella spelpjäser kan uppfylla alla dessa krav och då skyddas av upphovsrätten. Om vi tar exemplet med monopol så skulle du inte bara kunna ta spelbrädet och ändra namnen på gatorna, du skulle sannolikt också vara tvungen att ha en annan design på brädet.

Hoppas detta besvarade din fråga och återkom gärna om du har flera funderingar eller jag förstått dig fel. Jag önskar dig också stort lycka till med din idé!

Jean NaboRådgivare