Upphovsrätt vid avbildning av kändisar

Om man startar upp ett Instagramkonto där man målar av bilder på kändisar. Vad behöver man tänka på för att göra det på ett lagligt sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Man har inte någon upphovsrätt till sitt eget utseende. Därför kan man avbilda offentliga personer utan att det inkräktar på deras rättigheter.

Däremot bör du vara uppmärksam på det skydd som finns för både fotografiskt verk och fotografisk bild enligt 1 § st. 1 p. 5 och 49 a § i Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL) om du använder fotografier av artisterna som förlagor till dina avbildningar. Motivet som sådant är om det föreställer en person inte skyddat, men den som har tagit ett fotografi av någon har däremot rätten till detta.

Skillnaden mellan ett fotografiskt verk och en fotografisk bild ligger i bildens konstnärliga värde. Avgörande för bedömningen är bland annat kontraster, belysning och vilken kameravinkel som har använts. Beroende på hur bilden bedöms kommer den att åtnjuta ett mer eller mindre utsträckt skydd. För en fotografisk bild, till vilken alla fotografier oavsett kvalitet eller fotograf räknas, finns nämligen ingen hänvisning till 4 § URL. Härmed blir skyddet mot diverse bearbetningar av fotografiet mindre.

Använder du ett fotografiskt verk och målar av detta utan tillstånd från upphovsrättsmannen är detta sannolikt att anse som ett brott mot URL. En direkt avbildning av kända foton som finns av olika kändisar medför en risk för att bedömas som ett intrång i ett fotografiskt verk.

Målar du artisterna ur fantasin eller använder dig av egna foton som förlagor uppstår inte de ovan nämnda problemen.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare