Upphovsrättens giltighetstid

Jag skriver noveller och om jag hittar en bild (foto eller målad/ritad bild) som jag skulle vilja ha med i en novell som illustration, och jag vet att konstnären är död sedan länge, går det att då använda sig av bilden? Med andra ord, blir en bild öppen för användning efter en tid eller är den skyddad i all evinnerlighet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fotografier och bilder omfattas av upphovsmannens (fotografens/konstnärens) upphovsrätt. Att använda sig av fotografier och bilder utan upphovsmannens samtycke kan leda till att man blir skadeståndsskyldig. Upphovsrätten är dock tidsbegränsad på så sätt att den slutar att gälla efter ett visst antal år efter upphovsmannens död. När upphovsrätten inte längre gäller är det tillåtet för vem som helst att använda sig av fotot eller bilden.

Hur länge gäller upphovsrätten för bilder och fotografier?

Upphovrätten till bilder gäller i 70 år efter det år då upphovsmannen avlider. Tiden räknas från årsskiftet av dödsåret. Om en konstnär dog i mars år 1949 börjar tiden att räknas från den 1 januari år 1950 och upphovsrätten "går ut" den 1 januari år 2020. Du hittar bestämmelsen om detta i upphovsrättslagen, 4 kap. 43 §.

Samma sak gäller för fotografier, om de har s.k. "verkshöjd". Det betyder att ett fotografi måste vara av en viss kvalitet för att omfattas av upphovsrätten. Lite förenklat skulle man kunna säga att fotografiet måste vara konstnärligt eller originellt på något sätt. I så fall gäller upphovsrätten i 70 år efter upphovsmannens död, precis som för bilder. För andra fotografier, som alltså inte är lika originella, går skyddstiden ut 50 år efter det år då fotografiet togs (se upphovsrättslagen, 5 kap. 49 a §).

Värt att tänka på är att upphovsrättslagen gäller för svenska verk. Skyddstiderna på 70 respektive 50 år gäller dock i hela EES. För bilder eller fotografier från andra länder kan skyddstiderna vara annorlunda.

Vad händer när upphovsrätten slutat gälla?

När upphovsrätten inte längre gäller går det bra att använda bilden eller fotografiet i dina noveller. Du behöver inte fråga någon om tillstånd för detta. Om du vill läsa mer om upphovsrättens giltighetstid hittar du bestämmelser om detta i upphovsrättslagen 4 och 5 kap.

Lycka till med skrivandet!

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare