Upprättande av ett testamente

Hur formulerar man ett juridiskt bindande testa?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som - "Hur formulerar man ett bindande testamente".

Regler om upprättande av testamente hittar man i kap. 10 ärvdabalken.

Huvudregeln uttrycks i 1 §, kraven som ska uppfyllas är att testamentet är skriftligt, bevittnas och undertecknas av två vittnen (som inte behöver veta innehållet) och givetvis skrivas under av testatorn.

Det finns ett undantag i 3 § om så kallade nödtestamente som ej behöver vara skriftliga utan är juridiskt bindande muntligt inför två vittnen. Nödtestamenten är svåra att bevisa och precisera men finns till för de fall när en person inte har en möjlighet att ordna upp ett "riktigt" testamente, dock gäller de endast i tre månader ifall testatorn tillfrisknar.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare