Uppsägning av allmän visstidsanställning

Hej!

Jag har en visstidsanställning mellan 2018-06-08 till 2018-12-08 via ett bemanningsföretag.

Blev igår uppsagd per telefon.

Min fråga är om jag ens kan bli uppsagd när det gäller visstidsanställning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med är det viktigt att se om anställningen du har är en provanställning. Då har arbetsgivaren rätt att avbryta anställningen och behöver inte uppge skäl för uppsägningen enligt 6 § lagen om anställningsskydd (LAS). Har du en allmän visstidsanställning gäller dock andra regler som jag går igenom nedan.

Allmän visstidsanställning
Normalt sett kan inte en allmän visstidsanställning avbrytas innan tiden för anställningen har löpt ut. Dock kan anställningen avbrytas om annat har avtalats eller om det arbete man är anställd att utföra är slutfört enligt 4 § andra stycket LAS. Det kan dock finnas undantag från detta i exempelvis kollektivavtal eller om ert anställningsavtal säger att det är möjligt att avbryta anställningen i förväg. Så ta gärna en titt i anställningsavtalet om det är skriftligt. Beroende på hur anställningsavtalet är utformat kan det dock vara ogiltigt om det är till nackdel för arbetstagaren enligt 2 § andra stycket i LAS (exempelvis om avtalet endast ger arbetsgivaren rätt att avbryta anställningen i förtid utan grund).

Saklig grund
Det finns en möjlighet för arbetsgivaren att säga upp visstidsanställningar om den har saklig grund enligt 7 § LAS. Saklig grund kan vara både arbetsbrist eller personliga skäl. Rörande vad som är saklig grund finns massvis med domar om så det kan jag inte redogöra för helt här. Arbetsbrist kan vara att man exempelvis behöver minska personalen på grund av att företaget inte har tillräckligt med kunder.

Personliga skäl är exempelvis om man inte kan utföra sitt arbete av någon anledning (ex. ålder). Det kan också vara misskötsamhet från arbetstagarens sida exempelvis vid flertalet tillsägelser om att komma i tid inte ändrar beteende eller grövre enstaka förseelser som att man tar pengar från arbetsgivaren.

Uppsägningen måste dock vara skriftlig enligt 8 § LAS vilken den inte var i ditt fall. Uppsägningen gäller även om den är muntlig men arbetsgivaren kan i vissa fall bli skadeståndsskyldig annars enligt 38 § LAS.

Rekomendation
Mitt råd är att först och främst få skälen till varför du blev uppsagd vilket arbetsgivaren är skyldig att ge ut enligt 9 § LAS. När du fått dessa fundera på hur du ska gå vidare d.v.s om du anser att skälen var rimliga. Är de inte det så får du gärna kontakta oss på vår gratis telefonrådgivning på om hur du ska gå vidare. Telefon: 08-533 300 04,Öppettider: måndag–fredag kl. 10.00–16.00

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare