Uppsägning av provanställning

Hej!

Idag ringde min kollega...våra chefer (ett gift par från ett annat land) på caféet där vi jobbar meddelade idag skriftligt att de inte vill att hon fortsätter sin provanställning.

(Den går ut sista mars och hon har blivit lovad fast anställning muntligt)

Både mannen och kvinnan sa att de vill anställa svenskar...därför vill de avbryta hennes provanställning. De erbjuder henne att jobba extra hos dem ifall hon inte hittar annat arbete.

Min kollega är från ett annat land och är lysande på sitt jobb och kunderna älskar henne. Hon är aldrig sjuk, jobbar flitigt och är mycket professionell inom denna bransch.

Detta osar skumt på långa vägar :(

/En mycket upprörd kollega

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar flera olika problem inom arbetsrätten som i sin tur aktualiserar olika lagstiftningar. Jag tänkte därför gå igenom dem var för sig.

En person kan anställas genom provanställning i högst sex månader (6 § LAS). Om arbetsgivaren inte vill att anställningen ska fortsätta efter att prövotiden löpt ut måste besked om detta lämnas senast vid prövotidens utgång (6 § 2st LAS). En provanställning får avbrytas även före prövotidens utgång, om inte parterna har avtalat om något annat (6 § 3st LAS). Uppsägning av en provanställning måste göras minst två veckor i förväg och om arbetstagaren är fackligt organiserad ska facket underrättas samtidigt så att de kan överlägga med arbetsgivaren (31 § LAS).

Provanställningen är en speciell anställningsform på så sätt att arbetsgivaren inte behöver uppge några skäl till varför anställningen ska upphöra. En avbruten anställning kan således inte prövas enligt LAS av den anledningen. Om arbetsgivaren i och med uppsägningen bryter mot andra lagar finns dock möjlighet att pröva uppsägningen enligt någon annan lag. I din kollegas fall blir diskrimineringslagen (DskrL) aktuell. En arbetsgivare får enligt lagen inte diskriminera den som hos arbetsgivaren är arbetstagare (2 kap. 1 § 1p DskrL). En uppsägning hänförd till nationellt ursprung är att anse som direkt diskriminering, eftersom någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas (1 kap. 4 § 1p, 1kap. 5 § 3p DskrL). Dina arbetsgivare kan då bli skyldiga att utge diskrimineringsersättning till din kollega (5 kap. 1 § DiskrL). Uppsägningen kan även förklaras ogiltig om din kollega begär det (5 kap. 3 § 2st. DskrL).

Ett anställningsavtal är ett formlöst avtal och tillkommer således genom vanliga avtalsrättsliga regler. En anställning har kommit till stånd om arbetsgivaren erbjudit detta och arbetstagaren accepterat (anbud-accept). Det finns därför möjlighet att argumentera för att din kollega ingått avtal om anställning på caféet eftersom det inte behövs något skriftligt avtal. Svårigheterna är dock att kunna bevisa ett muntligt avtal, vilket är avgörande för att kunna visa på att en anställning kommit till stånd.

Sammanfattning

Avseende din kollegas provanställning kan din arbetsgivare säga upp anställning utan några problem, eftersom det bara är en provanställning, de behöver inte ens uppge några skäl. Eftersom det dock finns tydliga skäl som pekar på att uppsägningen är diskriminerande finns goda chanser att vinna bifall i domstolen vid en sådan prövning. Då kan uppsägningen ogiltigförklaras eller diskrimineringsersättning utkrävas. Ifall din kollega är fackligt organiserad skulle jag rekommendera henne att vända sig till facket så att de får hjälpa henne att föra frågan vidare. Är hon inte med i facket kan ni med kontakta diskrimineringsombudsmannen (DO) som också kan hjälpa henne.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare