Uppsägningstid enligt anställningsavtal

Hej.

Jag undrar lite om uppsägningstid. Enligt gällande kollektivavtal (Almega) har jag 1 månads uppsägningstid vid egen uppsägning, jag har bara jobbat där i 7 mån. Men i anställningsavtalet står där ömsesidig uppsägningstid om 3 mån. Vilket gäller egentligen. Jag vill avsluta min uppsägning innan terminsstart, om ca 2 mån.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Grundläggande regler om vad som gäller vid uppsägning finns i Lag om anställningsskydd (LAS). I lagens 11§ sägs att det, i ett fall som ditt där du arbetat i 7 månader, gäller en minsta uppsägningstid på en månad både för dig och din arbetsgivare. 11§ LAS är dock semidispositiv, vilket betyder att det är möjligt att åsidosätta den genom bestämmelser i kollektivavtal. Detta innebär i sin tur att om det finns regler i ett kollektivavtal som skiljer sig från bestämmelserna i LAS om uppsägningstid, ska reglerna i kollektivavtalet gälla. Däremot har arbetsgivare och arbetstagare möjlighet att i ett anställningsavtal komma överens om en uppsägningstid som skiljer sig från det gällande kollektivavtalet. En sådan överenskommelse gäller före både lag och kollektivavtal, så länge man inte angett en kortare uppsägningstid för arbetsgivaren än den som lagen ställer upp (dvs. en månad).

Eftersom du och din arbetsgivare i ditt anställningsavtal har kommit överens om en ömsesidig uppsägningstid om 3 månader, är det därför denna uppsägningstid som gäller. Jag rekommenderar dig dock att ändå försöka förklara din situation för din arbetsgivare. På så sätt kan ni kanske komma fram till en gemensam lösning.

Hoppas att detta svar är till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare