Uppsägningstid utan skriftligt anställningsavtal

Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka arbetat hos ett företag och är fast anställd, men jag har inte skrivit på ett anställningsavtal. Nu letar jag nytt jobb och undrar om min arbetsgivare har några rättigheter gentemot mig angående uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För det första kan sägas att ett anställningsavtal inte behöver vara skriftligt för att vara giltigt. Vad du och din arbetsgivare kommit överens om på annat sätt (t ex muntligen) gäller alltså mellan er. Enligt 6c § LAS har arbetsgivaren dock en skyldighet att inom en månad från att anställningen börjat ge dig skriftlig information om villkor av väsentlig betydelse för avtalet, exempelvis information om uppsägningstid. Har din arbetsgivare inte tillhandahållit informationen kan du ha rätt till skadestånd enligt 38 § LAS om avsaknaden av den skriftliga informationen orsakat någon skada för din del.

Om ingenting annat avtalats mellan dig och din arbetsgivare gäller enligt 11 § 1 st LAS en minsta uppsägningstid på en månad. Din arbetsgivare har rätt att kräva att du jobbar kvar under denna tid.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare