Uppsägningstid vid intermittent anställning

Hej! Jag har en intermittent anställning sen ca ett år tillbaka, 20170401. Jag skadade mig i mitt arbete 20170512, har sedan dess varit sjukskriven helt ( Brott på axelsena). Min skada opererades 20170912, har ej återfått min arbetsförmåga, jag har ett tungt trädgårdsarbete och kan ej utföra de sysslorna nu. Min fråga är kan jag be min arbetsgivare att avsluta min anställning utan uppsägningstid. Försäkringskassan kräver nu att jag måste söka annat jobb som jag klarar att utföra eftersom det inte finns någon möjlighet till andra mindre tunga arbetsuppgifter på min nuvarande arbetsplats.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En intermittent anställning är inte särskilt lagreglerad men fungerar som en typ av timanställning. Vad som kännetecknar en intermittent anställning är att arbetstagaren jobbar vid behov efter förfrågan av arbetsgivaren. Arbetstagaren har rätt att tacka ja eller nej till erbjudanden om arbetstillfällen. För varje gång arbetstagaren tackar ja till ett erbjudande uppkommer ett nytt anställningsförhållande. Varje sådan anställning är att se som en allmän visstidsanställning och begränsas till den period för vilket arbetet avser ( 5 § p.1 lagen om anställningsskydd).

Under förutsättningen att du inte tackat ja till ett erbjudande som avser framtida arbete har du rätt att avsluta din anställning utan någon uppsägningstid. Notera dock att andra regler kan gälla för dig om det på arbetsplatsen finns kollektivavtal.

Vänligen,

Ellen Widgren AxmarkRådgivare