Uppsägningstid vid provanställning

Hej!

Jag har jobbat sedan mars som barnskötare på en förskola men som vikarie. Jag hade 6 månaders provanställning. Den första maj fick jag sparken från jobbet utan uppsägningstid och via whatsapp. Uppsägningstid är enligt KFOs kollektivavtal. Min fråga är: är det möjligt att få sparken utan uppsägningstid? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Bestämmelserna kring provanställningar stadgas i 6§ Lagen om anställningsskydd. Huvudregeln är att man som arbetstagare och som arbetsgivare kan avsluta en provanställning utan någon uppsägningstid. Om en arbetsgivare önskar avsluta en provanställning krävs dock information om detta två veckor innan själva avslutandet sker, i enlighet med 31§ LAS. Jag tolkar det som att du här inte fått någon sådan information, utan blivit uppsagd direkt. Detta innebär att du i så fall blir berättigad ett allmänt skadestånd enligt 38§ LAS då arbetsgivaren brutit mot lagen.

Möjlighet till undantag

Enligt 2§ tredje stycket LAS så är bestämmelserna kring provanställningar möjliga att kringgå via kollektivavtal som arbetsgivaren är bunden av. I ditt fall finns ett sådant avtal, vilket innebär att andra regler kan gälla. Jag kan inte svara på huruvida frågan är reglerad i avtalet som din arbetsgivare är bunden av, utan jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med facket som är insatt i gällande avtal.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare