Uppsägningstid vid provanställning

Hejsan.

Jag avslutade min provanställning på ett företag efter ca 4 månader relativt abrupt. Sa upp mig på Lördagen och gjorde min sista dag på Söndagen, det fanns inga fler schemalagda pass som jag kunde förhålla mig till. Jag var tydlig med att jag inte kunde fortsätta arbeta för företaget.

Sedan får jag ett samtal några dagar efter där de yrkar på kontraktsbrott och att de som åtgärd tänker tillämpa deras skötselpolicy, som innebär att de tänker dra in min provision som jag tjänat ihop. Kontraktsbrottet de hänvisar till är uppsägningstid på 2 veckor, och det finns inget som heter uppsägningstid på provanställning om jag själv väljer att avsluta den.

Det hela kändes väldigt olustigt och jag är rädd att de kör samma skrämsel/hämnd-taktiker på yngre arbetstagare som inte har lika bra koll.

Är deras agerande olagligt? Kan jag vända mig till någon instans för att göra anmälan i sådana fall?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga berör dig som arbetstagare i tjänst blir därför lagen om anställningsskydd (LAS) tillämplig.

Provanställning

Provanställning regleras i 6 § LAS som säger att avtal om tidsbegränsad provanställning i högst sex månader. Vidare säger 6 § LAS att om arbetstagare eller arbetsgivare inte vill att provanställningen ska övergå till en tillsvidareanställning ska det meddelas vid provanställningens slut. I övrigt får en arbetsgivare enligt 31 § LAS avsluta en provanställning i förtid men det krävs då att du som arbetstagare blir informerad om det senast två veckor innan.

Uppsägningstid

Precis som du säger finns det i lag ingenting om uppsägningstid vad gäller provanställning, men det får genom kollektivavtal göras avvikelser enligt 2 § 3 st. LAS. Du nämner ingenting om kollektivavtal i din fråga, men det är inte ovanligt att det i kollektivavtal finns regler kring att en uppsägningstid gäller vid ett tidigt avslutande av provanställning.

Finns det inget kollektivavtal utan det framgår enbart av ert anställningsavtal att det ska vara en två veckors uppsägningstid är det här ogiltigt enligt 2 § 2 st. LAS, som säger att avtal är ogiltigt om det inskränker eller upphäver dina rättigheter som arbetstagare. Rättigheter som i det här fallet är att frångå avtalet i förtid.

Nästa steg

Till att börja med hade jag kollat om företaget har ett kollektivavtal och vad som står i det om provanställning (förutsatt att ett kollektivavtal finns). Om det inte finns ett kollektivavtal utan det enbart står i ditt anställningsavtal så hade mitt nästa steg varit att antingen säga till företaget att det här villkoret inte är giltigt eller ta kontakt med ditt fackförbund (om du är fackligt ansluten).

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Oliver FribergRådgivare