Uppsägningstid vid provanställning

Hej Lawline, Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb under provanställning pga anledningen att jag kom föresent för ofta pga personliga skäl. Jag är ej välkommen tillbaks men det står i mitt kontrakt att arbetsgivaren måste ge mig 14 dagars uppsägnings tid från dagen då det beslutats att min provanställning avslutats. Hur ska jag göra och hur ska jag gå till vägas? Är det något som man kan göra eller är det bara att leta nytt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Precis som du skriver så föreskriver även lagen om anställningsskydd att arbetsgivaren ska underrätta arbetstagaren om att anställningen ska avslutas minst 14 dagar i förtid. (Se 31 § LAS).

Detta gäller emellertid endast om du blivit uppsagd på grund av personliga skäl. Om det skulle vara så att du har blivit avskedad på grund av personliga skäl så har du inte rätt till 14 dagars uppsägningstid.

Om du däremot har blivit uppsagd, precis som du påstår, så är arbetsgivaren skyldig att ge dig 14 dagars uppsägningstid. I annat fall kan arbetsgivaren bli skadeståndsskyldig. Detta är såklart något du bör framföra till din arbetsgivare. Om inte detta funkar kan du ta kontakt med facket för att få mer hjälp.

Hoppas svaret varit till din hjälp och lycka till.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare