Uppsägningstid vid provanställning: huvudregel alternativt enskilt anställningsavtal

Jag har haft en provanställning på en frisörsalong (jag är trainee-elev) och har nu blivit uppsagd. Hur lång är då uppsägningstiden? min arbetsgivare hävdar att det är en månad, men vissa säger 14 dagar. Om jag vill gå tidigare har jag då rätt till det? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

En provanställning får ingås mellan arbetsgivare och arbetstagare i max 6 månader enligt 6 § LAS. Efter dessa 6 månader blir man tillsvidareanställd (fast anställd) om ingen av parterna har sagt upp avtalet. Som huvudregel gäller att en provanställning får sägas upp när som helst under dessa 6 månader och att ingen uppsägningstid finns. Man behöver inte heller ange skäl till varför man inte vill att anställningen inte ska fortsätta.

I 31 § LAS sägs de att en arbetsgivare som avser att ge en arbetstagare besked om att en provanställning ska avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning ska underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förväg. Men arbetsgivaren kan ändå välja att tillämpa 6 § LAS och säga upp på engång. I det fallet kan arbetsgivaren bli skyldig att betala allmänt skadestånd för brott mot 31 § LAS. Någon skyldighet att betala ersättning för utebliven lön finns dock inte, men eventuella andra skador kan vara ersättningsgilla (se AD 2003 nr 115). Det jag precis gick igenom gäller om avtal om uppsägningstid ej reglerats.

I de fall en uppsägningstid finns reglerad i anställningsavtalet är det dock det som gäller. Då jag inte har tillgång till ditt anställningsavtal är detta tyvärr all hjälp jag kan bidra med! Kontakta oss gärna vidare genom vår kostnadsfria telefonrådgivning (08-533 300 04) du har vidare frågor och har möjlighet att kolla upp vad som står i ditt avtal!

Hoppas du annars är nöjd med svaret på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare