FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/11/2017

Utdrag ur belastningsregistret vid sport för barn och ungdomar

Hej!

Jag är aktiv som tränare för barn och ungdomar i en ideell gymnastikförening. Jag är engagerad på ideell basis och har precis rekryterat en ny vuxen medtränare. Styrelsen begär att få ett utdrag ur belastningsregistret för vår nya tränare. Styrelsen har nyligen infört detta krav för nya tränare. I föreningen har vi tränare från 12 år och uppåt. Är det en rimlig begäran och kan de kräva detta? Vad bör de då kräva av ungdomstränarna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Alla verksamheter - även ideella - som innebar kontakt med barn upp till 18 år har rätt att begära utdrag ur belastningsregistret när anställningen erbjuds, enligt 1 § lagen (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn. Det här ska alltså göras innan personen anställs.

Det är en rimlig begäran som även gäller för ungdomstränare utan åtskillnad mellan myndiga och omyndiga.

Det ni får tänka på är hur ni bevarar uppgifter, eftersom utdrag ur belastningsregister inte får bevaras annat än genom anteckning om att utdrag har visats upp, 4 § nämnda lag.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare