FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/07/2018

Utebilvna biljetter

Hej, Jag har köpt 2st biljetter till Ed Sheeran på Ullevi 10 Juli av en kille via Facebook. Vi hade en lång konversation och han ville sälja dom för 1500kr för båda. Han skickade en bild på sitt körkort som en säkerhet för mig att jag vet att han finns på riktigt och swishade pengarna till honom och namnet stämde och adress och allt. Så kollade upp vart han bodde och det stämde överens med det han sa och även telefonnummret stämde när jag kollade via Hitta.se. Men jag har fortfarande inte fått några biljetter och swishade honom 26 maj och har ej fått några biljetter. Har gjort en polis anmälan på honom men har ej fått något svar från polisen. Jag har tagit ledigt 2 dagar från jobbet men är bara sommarvikarie så har tagit ledigt utan betalt vilket gör nu att jag förlorar 2 dagars lön plus dom förlorade 1500 för biljetterna, Har även kontaktat jobbet och sagt att jag kan jobba men dom behöver ej någon mer pesonal så jag kan ej jobba. Vad har jag för rätt till ersättning i detta fall?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Du vill veta vad du har rätt till för ersättning för de uteblivna biljetterna och för din förlorade arbetsinkomst.

Vilken lag är tillämplig?

För denna typ av köp mellan privatpersoner är köplagen (KöpL) tillämplig. I ditt fall är bestämmelserna om dröjsmål med varans avlämnande aktuella, dessa finns i 22-29 §§ KöpL. Enligt 22 § KöpL får köparen göra gällande påföljder om dröjsmålet inte beror på honom.

De påföljder som aktualiseras är i första hand fullgörelse enligt 23 § KöpL innebärande att man håller fast vid köpet och kräver leverans. I vissa fall kan man häva köpet enligt 25 § KöpL om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för köparen och säljaren insåg eller borde insett detta. Hävning innebär att prestationerna går åter.

Köparen har enligt 27 § KöpL rätt till skadestånd för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet berodde på hinder som denna inte kunna förutse eller kontrollera. Viktigt att poängtera är dock att indirekt förlust enligt 67 § 2 st. KöpL inte ersätts. Detta framgår i 27 § 3 st KöpL. Undantag från detta i de fall säljaren agerat vårdslöst, i dessa fall har man alltså alltid rätt till skadestånd, detta framgår av 27 § 4 st KöpL.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan sägas att det bästa alternativet du har är att häva köpet för att få tillbaks dina pengar.

Vad gäller skadestånd ersätts som sagt bara direkta förluster, alltså de förluster som uppstår som direkt följd av avtalsbrottet. Din förlorade arbetsinkomst hamnar under kategorin indirekta förluster och ersätts således inte som huvudregel.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga, om du skulle ha ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare