Utgör det varumärkesintrång att beställa tröjor med känt varumärke på?

Jag har gjort ett eget motiv som baseras på märket "Obey", som jag vill trycka på en tröja. Jag har använt deras stil i den mening att jag använt deras röda rektangel och lagt en egen text med deras typsnitt i den röda rektangeln på samma sätt som de gör med deras motiv. I mitt motiv står det inte "Obey" utan jag har lagt en egen text som inte har med Obey att göra. Samt att jag har skapat bildmotivet själv. Jag har bara för avsikt att använda tröjan för privat bruk och jag ska bara ha ett exemplar. Jag har för avsikt att använda mig av ett företag som trycker motiv på kläder mot betalning, är detta tillåtet för mig som privatperson?

Om jag betalar för trycket, och de trycker den, och jag mottaget tröjan, kan jag råka i trubbel?

Om jag skickat in motivet och betalat i förväg men de har inte tryckt motivet på tröjan, kan jag råka i trubbel?

Ha de fint!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Begår du varumärkesintrång som vill använda tröjan för privat bruk?
Använder man någon annans registrerade eller inarbetade varumärke kan det medföra att man begår varumärkesintrång. Enligt VML 1:10 får ingen annan än innehavaren, utan dennes tillstånd, i näringsverksamhet använda ett tecken som är identiskt eller liknar ett varukännetecken som avser varor eller tjänster av samma slag eller som är känt inom en betydande krets i landet. Kravet på att användandet av varumärket ska ske i näringsverksamhet innebär att du inte begår varumärkesintrång när du vill trycka upp motivet för eget privat bruk.

Kan du trycka upp tröjort genom ett företag som trycker motiv?
Även fast du inte uppfyller rekvisiten i VML 1:10 så innebär inte det nödvändigtvis att företaget du beställer tröjorna ifrån kommer ha möjlighet att trycka upp motivet på tröjorna. Rekvisitet i näringsverksamhet uppfyllas nämligen när de säljer tröjor med motiv på. Du kommer med andra ord möjligen stöta på problematik när du ber företaget om att få trycka upp tröjor med ett känt motiv på.

Sammanfattningsvis begår inte du varumärkesintrång, däremot kan företaget som trycker upp tröjorna göra det.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare