FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/01/2017

Utkörd från butik - brottsligt?

Vi är en grupp ungdomar som brukar regulärt handla i en butik och självfallet betalat varje gång. Nu har han blivit arg på att många ungdomar går in samtigt i butiken och skickar ut oss från butiken. Han har försökt fråga efter personlig info som vilken skola vi går på. Gör han något brott? Eller finns det någon lag som förbjuder han att skicka ut oss? Igen. Vi har aldrig bruitit mot lagen annars hade jag haft förståelse.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nej personen gör inget brott. En affär är ingen allmän plats utan det är de som bedriver affären som bestämmer om ni får gå in eller inte. De måste inte heller sälja varor till er eftersom att avtalsfrihet råder. Det betyder att i Sverige har vi rätt att själv välja vem vi ska sälja våra saker till (jämfört med om vi tvingas sälja en viss mängd till staten osv.).

Det kan verka konstigt att en affär inte vill sälja saker för det är trots allt det de tjänar pengar på. Men så länge det inte är tal om diskriminering så får affären helt och hållet välja vilka de vill släppa in i affären.

Att ställa frågor är inte heller ett brott, men personen som ställer frågorna har inte rätt att få ett svar. Har han ett krav på att ni ska svara på hans frågor för att få komma in i affären så får han ha det, så länge det inte är diskriminerande eller strider mot andra lagar t.ex. sexualbrottslagar. Men att fråga var man bor eller var ni går skola är inte brottsligt.

Jag skulle gissa att personen som skickar ut er anser att ni gör någonting som gör att han inte vill ha er där. Du skulle kunna gå dit själv någon gång och fråga honom varför han inte vill att ni ska vara där för jag tror som sagt inte att han vill neka betalande kunder om han inte känner att han måste.

Jag hoppas jag svarade på din fråga och att du känner att du förstår vad som gäller. Har du någon ytterligare fundering så lämna en kommentar på Lawlines sida så svarar jag så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare