FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/04/2018

Utlandsresa med barnet vid gemensam vårdnad

Hej

När man har gemensam vårdnad av barnen. Får då den ena föräldern ta barnen till London en vecka utan att höra med den andre föräldern om det är okej. Den föräldern informerar inte ens den andre att man ska åka utan detta får man reda på annat sätt.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline!

Vid gemensam vårdnad så fattar vårdnadshavarna gemensam beslut som gäller barnet

Enligt 6 kap. 13 § föräldrabalken gäller det som regel att vid gemensam vårdnad ska föräldrarna gemensamt ska fatta beslut i frågor som gäller barnet och om barnets personliga angelägenheter. Det kan kortfattat konstateras att den ena föräldern inte kan resa utomlands med barnet utan den andre förälderns medgivande. Lagen reglerar inte uttryckligen vad som gäller vid utlandsresor.

I vissa situationer får en vårdnadshavare, som har gemensam vårdnad tillsammans med den andre föräldern, ensam fatta beslut i frågor som rör barnet. Detta är i då fall den andra vårdnadshavaren till följd av frånvaro, sjukdom eller annan orsak förhindrad att ta del i sådana beslut rörande vårdnaden som inte utan olägenhet kan uppskjutas, enligt 6 kap. 13 § 2 st. FB. Dessa beslut får dock inte vara av ingripande betydelse för barnets framtid om inte barnets bästa kräver det.

Vid delad vårdnad får boföräldern fatta beslut gällande den dagliga omsorgen

Båda vårdnadshavarna behöver dock inte gemensamt ta beslut om alla vardagliga avgöranden om vårdnadshavarna har delad vårdnad. Beslut, som i det fall du beskriver rör kortare utlandsvistelser, kan tänkas tillhöra den dagliga omsorgen. Det man bör ha i åtanke är dock att kontakten med den andra vårdnadshavaren inte får kränkas, alltså inte inkräkta på den barnets rätt att umgås med den andre vårdnadshavaren. Alltså, har man gemensam vårdnad och det handlar om en kortare semesterresa borde det vara svårt för en förälder att, utan sakliga skäl, ha invändningar till resan. Den andra föräldern bör dock informeras om resans inträffande och även om något direkt medgivande till resan inte krävs bör man i god tid informera den andra vårdnadshavaren om resan och dess syfte. Skulle det dock gälla en längre utlandsresa bör det dock kräva båda vårdnadshavarnas medgivande.

Hoppas att svaret var till din hjälp!
Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare