FrågaÖVRIGTÖvrigt30/06/2023

Vad är en "Misdemeanor"

Hej! Jag planerar en resa till New York till hösten, men oroar mig lite för ESTA-ansökan. För cirka ett år sedan så blev jag tagen för ringa stöld, och jag vet att USA inte ser med blida ögon på resenärer med ett criminal record. Straffet blev en böter på ca 3000 och objektet jag tog var värt ca 500 kr. Jag erkände direkt till brottet och det blev därför ingen rättegång. Det jag framförallt är förvirrad över är huruvida det räknas som en ”misdemeanor” eller ett ”crime of moral turpitude” eftersom jag inte hittat någon konkret information om detta. Har även mailat amerikanska ambassaden och frågat men de svarar inte. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

En misdemeanor, om källorna jag funnit, är oftast ett brott som ger ett straff på mindre än 1 år i fängelse eller brott som bara ger böter.

Ringa stöld kan max ge 6 månader i fängelse enligt 8 kap 2 § brottsbalken vilket därmed innebär att det skulle räknas som en misdemeanor.

Här kan du läsa mer om vad som är en misdemeanor.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar på din fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare