Vad är ett verk? Hur mycket måste mitt verk skilja sig från ett annat?

Detta är en fråga angående upphovsrätt. Hur bedömer man ett verk? Hur "nära" får man skapa något liknande? Ex. En dagbok som är uppbyggt på korta frågor på engelska. Om man skulle vilja göra en liknande produkt, fast på svenska, med eget varumärke och design men samma koncept (innehåll); är det olagligt?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att hitta svaret på frågan om dina möjligheter att skapa en liknande produkt måste vi först titta på vad som utgör ett verk och vad upphovsskyddet omfattar.

Vad är ett verk?

Reglerna om upphovsrätt finner du i upphovsrättslagen (URL). För att ett alster, dvs en skapelse, ska anses vara ett verk måste alstret ha något som brukar kallas verkshöjd. Det innebär att verket ska ha ett visst mått av självständighet och originalitet. Det är inget egentligt kvalitetskrav, utan kravet på verkshöjd är lågt ställt. Med det sagt kan professionalism och skicklighet få betydelse i originalitetsbedömningen. Man brukar säga att alstret ska uppfylla "dubbelskapandekriteriet" genom att risken för ett oberoende dubbelskapande av verket kan antas vara liten.

Värt att nämna är att koncept, idéer och fakta inte skyddas av upphovsrätt. Det är alltså tillåtet att utan tillstånd använda samma koncept eller idé till grund ett nytt alster.

Upphovsskyddet

Ett verk är skyddat genom att upphovsmannen har ensamrätt att förfoga över sitt verk genom att framställa exemplar och göra det tillgängligt för allmänheten. Upphovsmannen åtnjuter även en ideell rätt att namngivas när ett verk utnyttjas.

Skyddet gäller i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik.

Möjligheten att göra liknande produkter

Som framgår ovan gäller upphovsskyddet även ändringar och bearbetningar av verket. Utifrån din fråga kan det som du planerar att göra vara en bearbetning/översättning av ursprungsverket. Du behöver inte tillstånd från upphovsmannen för att göra en bearbetning. Däremot är möjligheterna att upphovsrättsligt förfoga över andrahandsverket givetvis beroende av sådant tillstånd. Den ideella rätten gäller även vid bearbetningar.

En bearbetning kan själv uppfylla kravet på verkshöjd. I så fall är upphovsrätten inte beroende av ursprungsverkets rätt. Som exempel kan nämnas parodier och travestier av verk.

Sammanfattning

Svaret på din fråga är allts beroende på om ursprungsalstret är ett verk och hur mycket din produkt skiljer sig från det. Om ursprungsalstret inte är ett verk gäller inte upphovsskyddet. Eftersom kravet på verkshöjd är ställt relativt lågt är det dock sannolikt fråga om ett verk. Knäckfrågan är därför om det rör sig om en bearbetning eller om din produkt skiljer sig så mycket att skyddet för ursprungsverket inte gäller. Det är svårt att ge ett rakt svar, men såvida du inte använder samma frågor, bör din produkt endast använda samma koncept. Som jag tidigare har redogjort för skyddas inte koncept eller idéer av upphovsrätten. I så fall bör du vara fri att fullfölja dina planer utan tillstånd från upphovsmannen.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare